Glöm feedback.

Är du som jag, en som fått höra många år att när det gäller ledarskap och medarbetare så är feedback det viktigaste du måste syssla med?
I så fall måste jag göra dig lite ledsen i ögat. För du och jag har fel. Det visar den moderna ledarskaps- och hjärnforskningen.

Var på ett alldeles utmärkt frukostseminarium i Göteborg igår. Det var anordnat av Connect Sverige väst här i Göteborg, i Nordeas lokaler på Gullbergsvass. Föreläsare var Maria Tornberg från Actea. Hon som kombinerat ledarutveckling med något som kallas neuroledarskap. Enkelt uttryckt utgår det från forskning kring hur hjärnan fungerar. I hjärnan finns något som heter amygdala, den del som reagerar före något annat på yttre påverkan och hot. Den finns i den del av hjärnan som kallas den känslostyrda. Hos människan har en annan del utvecklats som har hand om det rationella tänkandet.

Enkelt uttryckt ger feedback direkt (och icke-rationell) reaktion i just amygdala. Därför uppstår stress, som behöver få utlopp. Feedback gör att vi (om vi inte är väldigt trygga i situationen) får ett stresspåslag. Mer om detta kan du läsa via denna länk, till Marias blogg hos IHM Business).

Intressant var också en sidodiskussion om skärmanvändning och så kallat näthat. Det har nämligen visat sig att den som möter en annan människa IRL (i verkligheten) anstränger sig för att vara trevlig, eftersom vi som människor fått inlärt att det är bättre för vårt allmäntillstånd att vara just sociala. Mobilen är del av ett belöningssystem och användandet avger dopamin i hjärnan. Men. Eftersom människorna vi kommer i kontakt med via våra skärmar inte finns nära oss rent fysiskt agerar vi mycket tuffare och i princip elakare än människor vi möter öga mot öga. Detta kan förklara varför så många är otrevliga via sina mobiler, datorer eller andra mobila enheter – det är dels en belöning (=borttagande av stress), dels saknas trigger för hövlighet och social kontext och det kan bli riktigt elakt.

Visst är det intressant?

Annonser

5 reaktioner till “Glöm feedback.

    1. Därför att det ger negativa resultat, både för den som får feedbacken och för gruppen och dess resultat. Det är var ledaren lägger sitt fokus i sitt ledarskap som forskningen kommit fram till nya slutsatser. En av dem är att inte ge feedback som vi alla lärt oss att ge det…

      Gilla

    2. Enligt Maria Tornberg:
      ”Ett av de begrepp som behöver omdefinieras är feedback, som under lång tid varit ledarskapets okrönta drottning. De senare årens hjärnforskning har visat att feedback är ett effektivt sätt att aktivera hjärnans överlevnadssystem och få fart på utsöndringen av kortisol. Tack vare modern hjärnforskning vet vi idag att feedback ofta skapar ångest, både för den som ska ge och för den som tar emot. Forskningsstudier rapporterar att 75% av medarbetarna upplever att det mest stressfyllda på jobbet är chefen (som oftast är den som ger feedback) och att endast 25% av medarbetarna värderar användbarheten av feedback från sin närmaste chef som hög. Hela 50% menar att feedbacken de får är oanvändbar. ”

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s